Ruimer, opener en voorzien van vrolijke Mondriaan-kleuren. Treinreizigers op de trajecten Arnhem – Ede-Wageningen en Den Bosch – Oss stappen sinds zondag aan boord van de Flirt, de gloednieuwe trein van de NS. En die is een stuk moderner dan de oudere Sprinters uit 2009.
De Flirt, een afkorting van Fast Light Innovative Regional Train, is gemaakt door de Zwitserse fabrikant Stadler. De NS heeft er 58 besteld om de toegenomen drukte op het spoor op te vangen. Dat kostte het spoorwegbedrijf 280 miljoen euro.
De eerste vier Flirt-treinen zijn afgelopen weekend in gebruik genomen. Wat is er allemaal veranderd? Kijk maar mee.
Een van de grootste klachten over de oude Sprinters was het ontbreken van toiletten. Dat is opgelost met de Flirt. De beruchte plaszak is dus niet meer nodig.
Voor wie op zoek is naar de wc in de nieuwe Sprinter: de buitenkant is voorzien van vrolijke, bonte blokjes die doen denken aan de werken van schilder Piet Mondriaan.
De Flirt is een stuk ruimer opgezet en de doorkijk is groter. Wat verder opvalt zijn de grote ramen.
Bij de stoelen zitten geen prullenbakken meer. Die zijn verplaatst naar het tussenstuk, zodat de reiziger meer zitruimte heeft. Nog een nieuwigheidje: het afval wordt gescheiden.
Aan het plafond hangen schermen met reisinformatie.
De stoelen zijn niet meer bevestigd aan de vloer, maar zweven. Dat moet het schoonmaken van de treinen vergemakkelijken.
De deuren zijn iets breder en de entreeplank schuift uit. Zo kunnen mensen in een rolstoel makkelijker naar binnen.
In de eerste klas zijn de stoelen rood.
Niet alleen voor de reizigers is er het nodige verbeterd, ook de machinist gaat erop vooruit. De cabine heeft zijruiten, waardoor ze meer van de buitenwereld kunnen zien.
De Flirt is al meer dan duizend keer verkocht, onder meer aan spoorwegbedrijven in Scandinavië. Winters weer moet geen probleem zijn: in tegenstelling tot de oude Sprinter is de onderkant glad, waardoor sneeuw niet blijft plakken.
Nog een belangrijke verandering: de Flirt heeft onder elke stoel een stopcontact en twee USB-aansluitingen. Ook is de trein voorzien van wifi.
@BCocol @RTVNH lijkt op gewoon stopcontact en usb aansluiting.iig ze zijn wel lekker vernieuwend bezig #ns #sprinter pic.twitter.com/iy0lpKbGA9
— jeroen stalenberg (@steelfoto) 18. März 2016